Rallikilpailut ovat autoilun ystävien juhlaa. Sikäli voisi ajatella että nuo ääntä ja savua tuottavat koneet ovat varsinaisia luonnonsuojelun vihollisia, mutta kuten aina, maailma ei ole niin yksinkertainen.

Ensinnäkin voisi yrittää verrata montako kilonmetriä rallia ajetaan verrattuna siihen montako kilometriä ajetaan muuten: Jopa ihan turha ajelu, käynti isossa marketissa lähikaupan sijaan, laiskuuttaan ajaminen pikkumatkoja jotka olisi voinut kävellä tai pyöräille ja muu sellainen, kun se tehdään miljoonia kertoja, varmaan vie enemmän energiaa kuin isoinkaan autokilpailu. Yleisön saapuminen paikalle saattaa hyvinkin moninkertaistaa tapahtuman polttoaineen kulutuksen, verrattuna formula-autoihin itseensä. Luonnon ystäväkin voisi siis nauttia formulakisoista, saapumalla paikalle linjurilla, tai katsomalla kisoja kotoaan käsin. Ja tietysti lyödä vetoa – kotona kertoimet voikin näppärästi katsoa Betsafe sivuilta netistä.

Ralliurheilu, ja varsinkin formula, on kuitenkin ottanut kasvihuonepäästöjen vähentämisen ohjelmaansa. Jo ennenkin formula-autoihin käytetty tuotekehittely on tuottanut keksintöjä jotka ovat parantaneet normaaleja henkilöautoja monin tavoin, ajomukavuuden, turvallisuuden, polttoaineen käytön tehokkuuden parantamisella. Viimeinen parannus vähentää myös autojen päästöjä, vaikka tämä ei ehkä ollut ensisijainen tavoite.

Ensi vuodesta 2014 lähtien Formula 1 – kisojen haon päättänyt tuoda autojen ympäristöystävällisyyden parantamisen etualalle. Sääntöjä on muutettu suuntaan joka kannustaa erityisesti energiatehokkuuden lisäämiseen ja siten päästöjen vähentämiseen. Olisikin mielenkiintoista tietää etukäteen miten nämä uudet tuulet tulevat vaikuttamaan eri tallien tulokseen – mutta jos sen osaisi varmasti ennustaa niin olisikin tulossa melkoinen potti vedonlyönnistä. No, jos lehmät lentäisivät, tuulilasin pyyhkimet olisivat tukevampia, ja niin edelleen. Varmaa kuitenkin on että radoilla tullaan näkemään kokonaan uusia autoja.

Ensinnäkin moottorin tilavuus rajataan nyt vain 1,6 litraan entisen 2,4:n sijaan. Formula-autot ovat jo pitkään kierrättäneet kineettistä energiaa, joka syntyy jarrutettaessa, mutta nyt energian kierrätystä koneen sisällä voidaan edelleen parantaa. Turboahdin voidaan uusien sääntöjen mukaan liittää nyt pieneen sähkömoottoriin: turboahdinhan on jo vanha keksintö, mutta sen liittäminen toiseen moottoriin voi parantaa tehokkuutta huomattavasti. Turboahdin vähentää kiihtyvyyttä, ja lisämoottorin voimaa voidaan käyttää tämän vaikutuksen eliminoimiseen. Kun turboahtimeen on kertynyt lisäenergiaa, pitkillä suorilla, se voidaan syöttää patteriin joka tarvittaessa pyörittää lisämoottoria.

Lotus-talli on ilmoittanut panostavansa tiukasti tähän uuteen teknologiaan – ja myös aerodynamiikan kehityksessä on siirrytty vihdoin tietokoneaikaan. Tuulitunnelissa tehty kokeilu on kehittänyt sekä formula-autoja että ihan tavallisia, mutta Lotus on kehittänyt nyt uuden tietokonemallin, joka mahdollistaa vielä tarkemman aerodynamiikan hienosäädön supertietokoneiden avulla, joka auttaa kehittämään sekä formula-ajokkeja että muita autoja.

Kaikki tämä uusi tekniikka tekeekin ensivuoden rallimenestyjien ennustamisesta entistä hankalampaa. Kimi Räikkönen ilmoitti lähtevänsä, uutta ajajaa ei ole vielä saatu tilalle, ja koneet laitetaan uusiksi? Nyt onkin jännittävät ajat kaikille formulafaneille. Lotus pyrkii tekemään autoja, jotka käyttävät 40% vähemmän energiaa ja silti kulkevat samoilla nopeuksilla kuin nyt: Formula tarjoaa tähän oivallisen testilaboratorion, mutta miten kulkevat ensimmäiset uudet prototyypit?