Liikenteen päästöjen vähentämiseen on useampikin reitti: Liikkumisen vähentäminen paremmalla kaupunkisuunnittelulla on yksi – miksi ihmisten pitäisi asua yhdessä paikassa, käydä töissä kaukana, toisessa paikassa, ja sitten ostaa ruokansa kolmannesta paikasta? Eivätkö nämä kolme paikkaa voisi olla vierekkäin? Asumisen keskittyminen muutamaan kasvukeskuksiin on tehnyt tästä suunnittelusta vaikeampaa. Maaseudulla pitkiltä välimatkoilta ei voi välttyä.

Joukkoliikenne vähentää myös päästöjä per kuljettu kilometri. Metro on tällä hetkellä energiatehokkain kulkuneuvo, ja moni helsinkiläinen nauttii sen nopeasta kyydistä sen sijaan että istuisi ruuhkassa. Joukkoliikenteen pitääkin olla mukava ja käytännöllinen vaihtoehto jotta se houkuttaa jättämään auton kotiin: metroa ei valitettavasti voi rakentaa kaikkialle, joten muitakin vaihtoehtoja pitää jaksaa kehittää paremmiksi.

Päästöjen määrää voi vähentää polttomoottorilla toimivissa autoissa tekemällä niistä tehokkaampia, kevyempiä ja aerodynaamisempia. Tätä onkin tapahtunut, koska jokainen järkevä autonostaja jo harkitsee auton kulutusta ostohetkellä. Autoihin on kuitenkin tullut myös kaikenlaisia lisälaitteita, jotka kaikki kuluttavat energiaa ja lisäävät auton painoa: turvallisuus vaatii myös ettei autoja tehdä liian heikoilla ja kevyillä rakenteilla. Autojen parantamisessa onkin ammattiliikenteelle haastetta: kuorma-autojen energiatehokkuutta voisi parantaa paljonkin, helpommin kuin henkilöautojen. Ajotavalla on myös yllättävän suuri vaikutus polttoaineen kulutukseen – vinkkinä kaikille jotka haluavat pienentää bensalaskuaan, vaikka ei ilmastonmuutos toimisi kannusteena.

Suomessa on hyvät mahdollisuudet biopolttoaineiden tuottamiseen, mutta maailmanlaajuisesti se ei ole välttämättä kannatettavaa, koska ruokakasvit kilpailevat samoista peltohehtaareista. Sähköautolla on myös paikallisia päästöjä huomattavasti alentava vaikutus. Sähköauton paras valtti on energiankulutuksen tehokkuus – sähköauto hukkaa huomattavasti vähemmän energiaa matkanteossa kuin muut moottorit, edes vety- tai hybridiautot. Sinänsä sähköauto ei meitä pelkästään pelasta, energia täytyy yhä jollain lailla tuottaa, mutta se voisi viedä osan matkaa kohti päämäärää.