Autoilun ympäristöhaittoja voi vähentää jo pelkästään ajotavan muutoksilla, keino joka onkin autonomistajalle pelkkää säästöä, toisin kuin uuden ja ekologisemman ajokin osto. Auton suurin ympäristöhaitta on kasvihuonekaasupäästöt: nämä ovat suoraa tulosta polttoaineen kulutuksesta, joten säästö siinä näkyy suoraan lompakossa. Useimmiten muutokset ajotavassa suosivat rauhallista ajoa, joka myös vähentää auton kulumista ja onnettomuusriskiä, joka sekin pitkällä aikavälillä näkyy positiivisesti ajajan tilin saldossa.

Ensimmäinen ekoteko autoilussa on päättää ettei ajakaan minnekään. Jokainen ajamaton kilometri on plussaa, ja auton uudelleenmyyntiarvokin riippuu osittain kilometrimäärästä mittarissa. Ennen kun edes nousee auton rattiin, voi miettiä tarvitseeko sinne, minne nyt oli menossa, mennä autolla. Tai pitääkö sinne mennä ylipäätään? Aina voi pysyä kotona ja vetää peiton korville. No, leikki leikkinä, mutta jos vaikka suunnittelee viikon ruokaostokset järkevästi etukäteen, ei tarvitse kiusata itseään eikä autoaan hyppäämällä marketissa yhtenään. Toinen etukäteen tehty ekoautoiluliike on nukkua kunnolla ennen automatkaa: kuulostaa hassulta, mutta jo Myytinmurtajat-ohjelmassa testattiin käytännössä että stressaantunut ajaja huomaamattaan ajaa kaikkien ekosääntöjen vastaisesti, ja bensan kulutus kaupunkiajossa äkkiä tuplaantuu. Tässäkin yhdistyvät terveys, auton kunnon ylläpito ja polttoainesäästöt. Älä varsinkaan ennen pitkää ajopäivää hillu yötä myöten, äläkä varsinkaan nauti alkoholia. Kolmas ekoautoilukeino on ylläpitää auton ja renkaiden kuntoa. Tarkasta rengaspaine, käytä notkeaa voiteluöljyä ja vaihda öljy riittävän usein, esilämmitä moottori kylmällä kelillä, jo alle +5C. Jos autossa on ajotietokone, tutustu siihen kunnolla ja käytä sitä kulutuksen seuraamiseen ja suorituksen parantamiseen.

Ajaessa ekoautoilu ei tarkoita matelemista tien varrella. Liikkeelle kannattaa lähteä ripeästi, ja aina kuin mahdollista tyhjäkäyntiä kannattaa välttää. Kaupungissa kannattaa toki ajaa hitaasti, koska ylenmääräistä kiihdytys-jarrutus-vaihtelua pitäisi välttää, eikä nopeuden ylläpito ole kaupunkiliikenteessä mahdollista, mutta muulloin kiihdytä ihannenopeuteen ja pysy siinä. Aja mahdollisimman suurella vaihteella ja vaihda kakkoselle melkein heti liikkeelle lähdettyäsi. Riittävän raon pitäminen edellä ajavaan autoon on paitsi turvallista, myös taloudellista koska silläkin vähennetään tarvetta muutella nopeutta kesken ajon.

Valitettavasti edes moottoritiellä täydellä vauhdilla ajaminen ei ole ekologista eikä taloudellista. Yli 80 km/h ajaessa, vaikka ajaisi muuten kuinka hyvin, polttoaineen kulutus kasvaa. Esimerkiksi ajaessa 120 km/h kulutus saattaa nousta jopa kolme litraa sadalla verrattuna 80 km/h ajoon.